torsdag 8 december 2016

Tacksamhetens lov


                                                                      Lucka 8

Spinner idag vidare på tacksamheten, eftersom den är ett av de viktigaste verktygen för att få attraktionslagen att fungera.

Grunden i attraktionslagen handlar om att vi blir medvetna om hur oändligt mycket vi har att vara tacksamma för, och lära oss att uppskatta det

Att känna Tacksamhet och uppskattning är en mycket behaglig känsla och det ger oss en bra kontakt med vårt inre.

När vi fokuserar på tacksamheten lär vi vår hjärna att söka efter det som är positivt för oss. Och det bästa är att vi genast kommer att börja må bättre känslomässigt! för det går ju inte att samtidigt känna negativt och tänka positivt.

Riktar vi in oss på det vi uppskattar  och är tacksamma för så höjs vår frekvens omgående.

Om du inte redan fokuserar på tacksamhet? så börja nu!

Som jag tidigare sagt är morgonen en bra tidpunkt för tacksamhetsövningar.

Börja genast du vaknar med att tacka för att du får vakna till en ny dag, skicka sedan tacksamma tankar till sånt som du ska göra under dagen.
Det räcker vanligen med bara några saker man tackar för, så börjar hjärnan genast att söka likheter.

Det samma gäller på kvällen.
Det absolut sista du gör när du släckt lampan och ska sova så fokuserar du på något du är tacksam för. Då riktar hjärnan in sig på det som är bra för dig och du somnar lättare och sover också bättre.

Varför inte införa i morgonrutinerna att från det du vaknar på morgonen och går till toaletten (som de flesta gör) tänka på en sak du är tacksam för - i varje steg du tar?

Det som fungerar bra för mig är att i samband med promenaden tänka på allt det som gör mig tacksam, och jag försöker också fokusera på känslan.
Jag känner och tackar för hur lycklig jag är, och bara det är ju en stor sak att vara tacksam för.
Men annars brukar det vara sånt som dyker upp omkring mig.
Alla hjärtan jag får syn på som för mig blivit en symbol på att jag omges av kärlek. Jag tackar alltid för ett hjärta på min väg :)
Förmågan att höra fåglarnas kvitter, vindens sus och vågornas brus.
Den friska luften jag får andas, dofterna.
Lättheten i stegen när jag går.
Att jag har förmågan att röra mig!
Familjen, vännerna, husdjuren...
Att jag får leva i fred och frihet, i ett land som är befriat från naturkatastrofer.

Det finns så otroligt mycket att vara tacksam för! men tyvärr är det något vi lätt glömmer bort.

Men om vi vill bli aktiva skapare av vårt liv - vår framtid, så då är tankar på tacksamhet vårt viktigaste verktyg!

Jag är så innerligt tacksam för att jag är fri att leva mitt liv här och nu!

(Hittar du inget du är tacksam för så kanske du kan få lite tips härifrån? :) )
 Tacksamhetens lov -Katinka Wallner

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar