lördag 10 december 2016

Stillhet


Lucka 10
Jag finner min stillheten i närheten av skog och hav, något ni säkert förstått vid det här laget? Och det är där jag försöker få min promenad varje dag.
Mitt enda sällskap är jag själv, mina tankar och min fyrbenta vän.

I samband med promenaden ger jag akt på mina tankar och vilka känslor mina tankar frambringar, för att få klarhet i vad jag håller på att skapa och om det leder mig mot målet eller bort från målet?

Kretsar mina tankar runt sånt som skapar negativa känslor, då är det dags för ett brejk!
Ibland behövs en stunds meditation, och lite djupandning för att tömma huvudet på de störande tankarna, innan hjärnverksamheten förs in på allt det jag har att vara tacksam över!

Skogen och havet ger mig lugn, och ju tystare och lugnare jag blir desto bättre kan jag höra!

Och många gånger vill jag nästan halvspringa hem för att berätta vad jag upptäckt, kommit på eller vilken super ide' jag kom på.

Medvetet skapande betyder inte bara att det jag önskar kommer som ett brev på posten, utan det betyder också att man är delaktig i skapandet.
Efter en stund av stillhet kanske man upptäcker den där annonsen i tidningen som för en åt rätt håll?
Eller också hör man någon på radion säga de magiska orden som får en att tänka wow!
Varför har jag inte tänkt på det tidigare?!
Givetvis är det så jag ska göra!

Om vi snurrar på i ekorrhjulet med samma tankar malandes och hopplöshetskänslan bara växer? ja då håller vi som bäst på att skapa något vi egentligen inte alls vill ha.

Hamnar man ur virveln, flödet av någon anledning så är det inte alltid så lätt att hitta tillbaka.
Det är då vi behöver lugnet och stillheten för att bryta det negativa flödet.

Lyssna på musik, dansa, att gå på ett svettigt träningspass eller yoga är också bra sysselsättning för att bryta en nedåtgående spiral.

Viktigast är att göra något man tycker om, något som gör en glad och som får en att tänka på annat.

En del tycker om att måla, andra att handarbeta.
Så länge man lägger sin själ i det man gör och älskar det man håller på med så höjer det frekvensen.

Det får oss att må bra. och vi börjar skapa mera av det som ger oss må bra känsla.

Meditation är det absolut bästa verktyget för att hitta stillheten.
En stunds meditation varje dag, 15 minuter räcker för att hitta stillheten.

Om du inte mediterat förr så börja med att fokusera på andningen och släppa tankarna att vandra fritt utan att fastna i någon tanke.
Så småningom blir det lättare och lättare och du kommer att märka att du efter meditationen inte har en aning om vad du tänkt på.

Om det känns svårt så kan man sätta på hörlurarna för att stänga ute omgivningens brus och lyssna till en ledd meditation tex denna   på svenska
https://www.youtube.com/watch?v=usv9GAMQmTc
eller den här på engelska
https://www.youtube.com/watch?v=og4B2ZMP-uY




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar