lördag 16 februari 2013

Korrigering av Atlaskotan

Idag har vi gjort bekantskap med, en härlig och intressant person, Luz Angela Lopez, hon är utbildad atlasprof, och egentligen verksam i Nykarleby. Nu var hon på besök i Närpes och jag hade beställt tid åt min dotter för korrigering av atlaskotan.

"Va?? Jag har inget fel med atlaskotan" utbrast dottern när jag meddelade henne om lördagens program.
Nähä, sa jag, men du har då alla symtom! Och på lördag ska det fixas!
Någon timme senare ringde hon tillbaka och hade då gjort lite efterforskning på nätet. Och visst hon hade konstaterat att hon nog hade de flesta symtomen på en förskjuten atlas!
 Idag när det slutligen blev besök, var hon mest orolig för att kotan skulle sitta i "rätt läge".  Analysen visade dock att atlas var mera förskjuten än normalt, och dottern utbrast  spontant "Yes"! Efter behandlingen kände hon sig genast längre på något sätt, och de spända axlarna kändes mera avslappnade. Huvudvärken hon hade innan behandlingen var som bortblåst!

En timme efter hemkomst ringde hon upp. "Mamma jag har upptäckt något coolt, sa hon, men jag vet inte vad jag ska göra åt det??? Bettet har förändrats... jag kan inte bita ihop som förut, käken sitter inte på samma plats! Men jag kan öppna munnen helt fritt vilket jag inte kunnat göra förut...hon skrattade lyckligt i andra ändan av luren, medan hon samtidigt var lite bekymrad över det förändrade bettet.
Till historien hör att det var tänkt att med hjälp av tandställning flytta på hennes käke i tidig barndom, men den unga damen hade sin egen vilja, och det hela avbröts. Hon hade förstås samma bettfel som sin mor, som bara något år tidigare fått käken opererad, och som förståeligt(?) var den som ville undvika samma bekymmer för  dottern.
Nu ställer jag mig förstås den frågan; att hur kommer det att bli med min käke om jag ska genomgå samma behandling om en månad? Kommer jag att stå där med ett rejält underbett? eftersom kirurgen korrigerat mitt överbett??? Nå det får jag väl leva med då ifall jag lyckas bli av med  käkspänningarna. Och tänk vilken lättnad om huvudet skulle "falla på plats", för det är precis så det känns vid sänggåendet... dynan passar inte, det känns som om huvudet sitter fel!

Nu kommer ju Angela tillbaka till Närpes om en månad, denna gång till Einarsgården i Nämpnäs och



Fredag 15.3 kl 18.00 håller hon en gratis föreläsning om metoden för alla intresserade, med möjlighet att boka in tid för analys och behandling på lördag 16.3

Mera information får du från www.atlasprofilax.fi

http://www.youtube.com/watch?v=jajcvFOH6m0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar