lördag 9 februari 2013

Dags för solhälsning?


Foton

Kanske borde man börja göra solhälsningen varje dag? för att solen ska hitta tillbaka.... :)

Det verkar ju som om det huvudsakligen är därför man gör yogans solhälsning enligt en del? För att hylla solen... eller kanske en avgud? Vad är det som är så skrämmande med yoga, kan man fråga sig?

Det som varit mest skrämmande för min egen del, är att känna hur kroppen brutits ner, bliv stel, kraftlös och vägrat samarbeta när man ska gå in i lite mera krävande rörelser. Det brukade ju fungera utan problem för 15-20 år sedan.... Vart försvann smidigheten, balansen och styrkan???

Efter att för ca 3 år sedan ha återupptagit yogan, (bara en gång /vecka- mer eller mindre regelbundet) är nu styrkan och smidigheten och balansen på väg tillbaka. Tyvärr har ju en del skador tillkommit under årens lopp, och en vrist utan ledband är ju ganska instabil, men till all lycka så  finns det ju tejper i dagens läge som kan rätta till sådana småbekymmer.
Jag kan inte beskriva hur fantastiskt det känns att börja få kontroll över kroppen igen! Ännu har jag lite besvär med att - från hunden få fram foten i en "smidig, elegant rörelse" till halvmånen, eller tvärtom... Höfterna är väl det som verkar vara svårast att få igång rörelsen i, men det är ju tur att jag hunnit få upp ögonen för problemet innan höftledsproteserna börjar knacka på dörren!?

För den som önskar veta mera om solhälsningen, så finns en riktigt bra länk  här.

Och visst, efter att ha låtit kroppen förtvina under många år så känner jag mig verkligen inte som en 20-åring längre, men jag har gått ifrån att känna mig som 70 till den 50-åring jag är idag, och det tycker jag känns väldigt positivt, men banne mig jag tänker nog  bli "yngre" än så! :)

Just nu får yogan 2 pass/vecka, och för mig får det gärna bli fler! Jag skickar en tacksamhetens tanke till MG-Depån som erbjuder den möjlighet! För tyvärr är det bara att konstatera att det blir mycket litet yoga på egen hand.

Solhälsningen är ju egentligen bara en upprepning av de rörelser en katt gör när den vaknar! Katten gör det helt naturligt- varje gång den vaknar. Den sträcker på sig i alla riktningar för att tänja ut kroppen och få igång smidigheten... Kanske är det just därför det kallas solhälsningen? Man borde göra den varje gång man vaknar upp till en ny dag "hälsa solen" för att hålla kroppen mjuk och smidig, märkvärdigare än så är det nog inte för de flesta. Så och för mig!
Lite smått frustrerad är jag nog på mig själv över att jag inte fortsatte med den solhälsning jag gjorde varje morgon i mitten på 90-talet, då hade jag sluppit mycket av det lidande min kropp fått gå igenom på senare år.

 Men som sagt tidigare; För ett dumt huvud får kroppen lida!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar