söndag 12 januari 2014

Kan artros botas?

Har du reuma??? Frågan slängde kirurgen till mig över det gröna skynket i operationssalen för x-antal år sedan, jag kommer inte ens ihåg när det var längre kanske 5-6 år sen. Reuma? Nej jag har ingen reuma!
(Orsaken till arthroskopin var att mitt högra knät orsakat en längre tids problem, ännu en gång... Det gick varken att sträcka ut eller böja. Ibland låste det sig helt med fruktansvärda smärtor som följd.)
 Läkarens följdfråga blev om jag hade reuma i släkten? Nej, inte vad jag vet. svarade jag smått tilltufsad över skynket.
Mitt knä var så förslitet och det fanns inget brosk kvar överhuvudtaget, enligt läkaren, så att det egentligen borde bytas ut genast, men min "ringa" ålder talade emot det.
Om du bara kan uthärda ett till två år? så ska vi försöka så. Och så skulle jag försöka gå ner något kilo i vikt... Knät putsades, han försökte också borra 20-30 små microhål i benytan i hopp om att eventuellt få nytt bosk att växa.
Och hem for jag med kryckor, sjukskrivning i 6 veckor, och absolut ingen belastning på 3 veckor. En vecka senare stod kryckorna i ett hörn... redan då bestämde jag mig för att ingen ska byta ut mitt knä!

Jag har ända sen barndomen haft problem med mitt knä. Jag antar att det brukade gå delvis ur led? eller också var det knäskålen som delvis luxerades? och det hände otaliga gånger i barndomen. Men det for alltid på plats, och det var inga läkarbesök som gällde på den tiden.
 Som 15 åring besökte jag första gången läkare för mitt knä, som inte längre gick att böja. Och då konstaterades en ledmus som skulle växa bort... Åren gick och smärtorna och problemen var något jag lärde mig att leva med. Som abulanssjukvårdare lärde jag mig att lyfta båren med ryggen, att böja knäna och lyfta med benen var otänkbart...
I mitten på 90-talet började knät trilskas rejält, och första arthroskopin gjordes och diagnosen blev osteochondritis dissecans, och en benbit plockades bort.
Därefter gick åren, och jag hade inga egentliga besvär från mitt knä framtill att mitt knä var förbrukat och helt plötsligt skulle "bytas ut"... Klart att mitt knä varit sjukt, och knöligt, och svårt att böja, men vadå? Det hade ju alltid varit så...

Vad är då artros och hur kan man bota det?



I wikipedia hittar jag ingen information om botemedel, endast symtomlindrande behandling.

"Artros innebär en obalans mellan nedbrytning och uppbyggnad av ledbrosket vilket leder till bristande funktion i leden. Det finns många som har artrosförändringar som syns på röntgen men som inte har några symtom på sin sjukdom, och tvärtom. Artros fortskrider långsamt men det finns ännu inte något botemedel. Smärtan och artrosutvecklingen kan ibland avstanna något under sjukdomsförloppet." Detta påstående är hämtat från Svenska reumatikerförbundets sida och inte heller där hittar jag någon information om botemedel, och ingen annanstans heller. Endast symtomlindrande behandling med tuppkamsextrakt i injektionsform eller NSAID preparat (inflammationsdämpande medel). Viktnedgång kan också det dämpa nedbrytningen av leden, och så kan man ju förstås byta ut leden till slut...

Nu är jag inte intresserad av symtomlindring och operation, utan jag är mer intresserad av varför man får artros? Hur den uppstår? Och hur man blir av med den?

Vad kännetecknar en led med artrosförändrig?

För att utgå från mitt eget knä;

Smärta, Varför? Det är svårt att böja, eller sträcka ut och smärtar därför.
Varför? Ja musklerna har ju blivit spända och ihopdragna av ngn anledning, troligtvis pga att jag försökte bespara knät från de rörelser som orsakade smärta i barndomen? Det har också uppstått smärtsamma "kuddar eller knutor" runt knäleden, och de blir ofta röda och varma och är fruktansvärt sjuka om man rör vid dem eller försöker massera.
Orsak? Inflammerad bindväv.
Varför har bindväven blivit inflammerad? Den har väl blivit blockerad pga spänningar och rörelseinskränkningar i leden och nu försöker vår fantastiska kropp få igång cirkulationen igen genom att öka blodgenomströmningen i området?
I bindväven ska närings- och förbränningsutbytet från cellen ske. Är bindväven blockerad blir gifter och förbränningsprodukter kvar i leden och den börjar brytas ner och inte slipper det heller någon ny näring till leden. Resultat? Den kan ju inget annat än att förtvina och dö?!
Vad kan man göra åt det då? Få bort blockeringen runt leden så att cirkulationen kommer igång och "närings/giftbytet" börjar fungerar!

Och därför gick jag in för att stretcha och tänja musklerna, och intensiv massage av mina smärtsamma kuddar runt mitt tjocka missbildade knä. Kampen mot övervikten inleddes
(men vikten är fortfarande densamma)  :)
 Knät återhämtade sig märkbart. Rörligheten blev bättre än jag någonsin upplevt tidigare, jag kunde tom sätta mig ner på huk och kissa i det fria, bara det ett under!
Två år senare försökte vi oss på pilgrimsvandringen mot Santiago de Compostela... men fick bryta pga mitt knä. Surt!

Väl hemkommen var jag på krigshumör, och motståndaren var mitt knä! Vem som skulle vinna kampen var ännu oviss.

Jag gick på mitt första Zumba-pass, med fruktansvärd smärta i knät. Knappt någon av rörelserna gick att utföra utan en huggande smärta. En väninna som noterade mitt dilemma tyckte så synd om mig, och sa att jag kanske kunde pröva på Zumba-gold som var skonsamt för lederna, det hade visst varit annons i tidningen i veckan.
Jag for hem sökte upp tidningen och läste att det också fungerade för rullstolsbundna...  Rullstolsbunden? Nä nu jäklar fick det vara nog!

Jag satte mig i gungstolen och gav mitt knä en riktigt rejäl omgång med "slipmaskinen" ja just det slipmaskinen vibrerar rejält! Och genast kändes knät bättre.
Jag fortsatte med dagliga behandlingar, och anmälde mig till Zumba -Toning, märkväl inte Zumba-gold. Och det gick hur bra som helst. Två pass i veckan blev snabbt tre.
Och nu är det 4 år sedan jag övergick till Baila på Gymmet, och har sedan dess blivit en trogen kund. Oj, så tungt det var till en början, och oj vilken valpsjuka och vilka smärtor! men skam den som ger sig...
Baila, burlesque, SBT, Bootcamp, Bodyrelaxation- Ashtanga, Pump, styrketräning... no problem!
Jag har tom vågat börja på med lite löpträning...
Nu när träningen upptogs efter jul var det heller inga problem med hoppen! Men en del hopp och en del rörelser är jag fortfarande lite försiktig med.

Är det då med enbart träning, motion och massage mitt knä blivit bra?

Nej jag har också stoppat i mig massor av näring i form av vitaminer, mineraler och aminosyror.
I ett halvtårs tid tog jag Genacol (Kollagen) Som enligt en immunolog är det enda botemedlet mot artros.( detta en immunolog som utbildar läkare, så vart tar informationen vägen?)

Trots att mitt knä, och mina leder mår bättre och är rörligare än på långa tider har jag nu också bestämt mig för att ta en kur med flytande Hyaluronsyra ("tuppkamsextrakt") och flytande  MSM. 
Lägg därtill all avgiftning och övrig behandling med hjälp av bioresonans...

Kriget fortsätter och vem som utgår som vinnare är ännu oklart, men som sagt mitt knä är åtminstone i bättre skick än vad jag någonsin kan dra mig till minnes!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar