måndag 5 december 2016

Hitta flödet


I lucka 5 ska vi göra livet lite lättare att leva :)

Det låter så enkelt, och det är så självklart!
(Att jag är här och inte i Barcelona är dock en gåta, men säkert en mening med det också )

Vi har kommit hit till detta jordeliv för att leva det friska i fred och frihet.
Livet ska inte vara en kamp utan den ska ta oss sakta men säkert mot det syfte vi kom hit för att fullborda.

Syftet? ja det glömde vi ju snabbt bort, men till all lycka så utrustades vi med en navigator.

Denna navigator ska föra oss rätt, bara vi lyssnar på den...
Den navigatorn är våra känslor!

Det är bara att hålla sig fokuserad på sina tankar och sina känslor.
Vara medveten om känslan i samband med det man säger, tänker eller läser.
Får det oss att må bra?
Eller ger det olustkänsla?

Är känslan positiv då följer man flödet och slipper arbeta motströms.
Varför paddla sin kanot uppför floden om man kan njuta av att glida medströms?

Alltid om man hamnar i en diskussion och märker att olustkänslan infinner sig, så är det dags att släppa ämnet och föra in diskussionen på säkrare mark.

Vilken känsla ger nyheterna på TV?

Jag är ganska säker på att de hos de flesta väcker samma känslor som hos mig? Behöver jag säga vilka?
Det är väldigt sällan de förmedlar goda nyheter, utan de flesta nyheter verkar ha ett syfte att enbart väcka rädsla och obehag hos allmänheten.

Varför ser vi då på nyheterna, varför läser vi och delar allt elände på facebook?
Visst är det hemskt, men behöver vi veta? behöver alla veta?

Själv har jag gjort ett medvetet val.
En del kallar det att blunda för verkligheten medan andra får visionen av en struts, men det kan jag bjuda på.

Jag har friheten att välja vad jag bjuder in i mitt liv, och jag skapar medvetet min verklighet medan alla andra får skapa sina liv.

Det händer ibland att jag ser på nyheterna, någon gång, men det blir allt mera sällan.
Det väcker vanligen obehagskänsla. Och jag vill ju inte fokusera på det som tar mig längre bort från mitt syfte.

Jag har också gjort ett medvetet val att välja bort flödet från vissa personer på FB, eftersom de alltid delar sånt som jag inte har något intresse av att se.
Visst vi är fortfarande vänner, men jag slipper irritationen.

Numera är det glädjande att öppna FB och se på flödet, och mångas flöden lockar till glada skratt och positiva känslor.
Så jag tror jag gjort ett bra val och dyker det trots allt upp sånt som drar åt fel håll så kan man ju alltid hoppa över det.

Alla kan vi välja att fokusera på det goda, det friska och det härliga liv vi är ämnade att leva.

Livet är här och nu, och det är ju gott att leva!

Tack för ett underbart härligt veckoslut!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar