måndag 28 april 2014

MSM skydd mot fästingbett


MSM har många goda egenskaper som många säkert redan känner till om inte så finns en del information att hitta här eller här, och det är inget jag har tänkt gå närmare in på här och nu, var och en får läsa själv.
Däremot vill jag dela med mig  av den senaste veckans erfarenhet.
13 fästingar var den skörd vi gjorde vid genomgång av vår vita katt för en vecka tillbaka! Då tipsades jag av en bekant att de gett sina djur Ionosil (silver?) och MSM, och inte sett några fästingar på djuren detta år.

Värt ett försök med MSM tänkte jag, eftersom svavelångorna kanske eventuellt skulle kunna avskräcka fästingar?
Jag blandade 1msk MSM pulver till 100ml vatten i en sprayflaska, och detta har jag nu sprayat ner i pälsen varje kväll, och fästingarna har reducerats till 1-2 st/ dag. I går kväll glömde jag spraya kissemissen, och ikväll avlägsnade jag 8 st av den vita! Vår svarta katt har däremot varit helt fästingfri sen MSM sprayningen infördes.

Tillfällighet? Kanske, jag har ju bara testat 5-6 dagar, men testet fortsätter.

Väl värt att pröva för alla som vill undvika fästingangrepp på de kära djuren, och speciellt med tanke på alla de goda egenskaper som erhålls på köpet!

Kanske kan MSM också skydda oss människor mot ohyran?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar