lördag 12 april 2014

Semester

Äntligen är den här, den efterlängtade semestern. Även om det inte blir så många dagar åt gången så är det skönt med några dagars ledighet mellan varven. Nu råkade dessutom vuxeninstitutet pricka in en kurs i qigong precis då min semester började, så givetvis har jag tillbringat två timmar med att tanka energi idag!

Jag har tidigare gått kurs i zineng qigong. I början på 90-talet tillbringade jag ett veckoslut i stockholm, och lyckades där få kontakt med qi-energin och känslan av hur den växte under veckoslutet. En tid tränade jag ganska regelbundet, men så småningom föll det bara bort, för att återupptas i Estland i slutet på 90-talet. Då gick det under namnet medicinsk qigong. Och vissa av rörelserna har jag använt alltid då och då sen dess, främst "hästens" ställning , för att tanka energi.

Nu står jag då där igen, och rörelserna kommer ganska enkelt av sig själv, och visst är den häftig känslan av att faktiskt kunna känna energin flöda i kroppen, och framförallt känslan i händerna.

Två hus har städats på eftermiddagen, det gick ganska enkelt, men nu är energi-depån tömd igen så jag ser verkligen fram emot morgondagens tre timmar med qigong

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar