fredag 11 april 2014

Alternativmedicin kontra skolmedicin

 Den senaste tiden har det varit en del debatter angående Anna Bäsens granskning av alternativmedicinen. En del bejublar Bäsens skriverier medan andra går till svåra motangrepp. Det är väl ganska förståeligt egentligen? eftersom de flesta vill försvara det de tror på.

I min gröna ungdom hörde jag högst troligt också till dem som försvarade skolmedicinen med näbbar och klor. Det var ju det jag studerat, det jag kände till och det var också där jag hade min arbetsplats. Och man försvarar det som är "jag" och mitt! Och mycket gott finns också att säga om skolmedicinen, men...

Efter att ha studerat den sk alternativamedicinen, och personligen upplevt dess möjligheter så har jag ändrat uppfattning, ganska markant. Man försvarar det man tror på, försvarar det man får hjälp av, försvarar det som fungerar... osv

Jag med mitt förflutna inom sjukvården kan bara beklaga och ha medkänsla med dem som så tydligt tror sig sitta på hela sanningar utan att ha tagit del av andra alternativ.

Personligen lyfter jag på hatten för Bertil Wosk!

I min barndom/ungdom tittade jag fashinerat på olika science fiction filmer och förundrades över det otroliga... De talade i telefon utan sladd, och såg den de talade med i en bildskärm... Helt makalöst!
Hur många är det inte som skypar idag? eller är med på videokonferanser?

Dagens science fiction handlar mycket om energi. Slussar de går igenom som läser av energin och talar om vad som är fel. Där behandlas också skadade på "samma sätt" De ligger i sina "kuvöser" och får behandling med hjälp av energi som harmoniserar deras kroppar...

Science fiction trodde jag tidigare var påhittade historier rätt och slätt, oftast utspelade i rymden. Men science - direkt översatt står för vetenskap och fiction är ju faktiskt berättelse, eller hur? dvs vetenskapliga berättelser? skype och videosamtal är inget konstigt idag, och bioresonans kommer då uppenbarligen att vara en del av vardagen efter några år. Inga märkvärdigheter alls där, eller hur?

Med science fiction, har jag fått lära mig, släpps ny vetenskap ut - i små doser- för att vänja mänskligheten med vad som är på kommande.

Visst många försöker motarbeta "nymodigheter" och bortförklara det som flum, och det man inte känner till upplevs väl troligen skrämmande?
 Och det är ju faktiskt upp till var och en att bestämma om de vill hänga med i utvecklingen,eller inte.

Men det jag inte tycker om i diskussionen är att skolmedicinens försvarare nedvärderar den enskilda individens förmåga till självständigt tänkande.
Inte vidare upplyftande för en sjuk människa att dumförklaras, om de säger sig få hjälp av holistiska terapier. De borde ju trots allt vara de enda som känner vad som hjälper och vad som händer i den egna kroppen?

http://holistic.se/blogg/1988#comment-357

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar