onsdag 25 december 2013

Juldagsmorgonen gryr



Första morgonen denna julledighet som jag är uppe med tuppen! Efter att ha sörplat ett par muggar kaffe, och sett en gammal Colombo repris på tv gold så hamnade jag slutligen på Julotta i Katarina kyrka.
Eftersom det är Juldagsmorgon så stannade jag på Julottan!

Många år nu sedan jag varit på Julotta, även om det hörde till barndomens jular att bege sig till kyrkan denna morgon.  Oberoende av trötthet eller ålder packade vi in oss i den lilla fiaten och for man ur huse, till en början fyra generationer, till den tidiga ottan.

KyrkstallarnaVarje år mindes mina farföräldrar hur de packat in sig i hästsläden i filtar och fårfällar för att med häst ta sig sig ca 20 km till kyrkan. Snö och kyla var inget som stoppade, och för att hinna till den tidiga julottan så gav de sig iväg mitt i natten. Hästslädarna gick som ett lemmeltåg längs vägen mot kyrkan, och bjällornas klang fyllde nattens mörker. Alla hade sitt eget stall utanför kyrkan där hästarna kunde vila och få värme innan hemfärden.
Ännu idag finns häststallarna kvar även om hästkrafterna för länge sedan har bytts ut.

Katarina kyrka bjöd denna morgon på en fin julotta fylld med det kärleksbudskap som hör julen till!
Alla är vi älskade oberoende av vem vi är eller vad vi gjort av våra liv! Tänkvärda ord i en värld fylld av fördömanden och diskremineringar.

Utanför mitt fönster viner vinden, och havet brusar oupphörligt. Ingen is över vattnet, ingen snö på marken, men ett högt vattenstånd har denna jul kunnat bjuda på!



Makens nättvättplats vadar i vatten och våra stadigt förankrade bryggor ligger under vatten. Den lägre bryggan har länge legat under vatten, men de senaste dagarna har också den andra försvunnit...

Till min stora glädje regnar det inte idag och genom molntecket kan man skönja en liten månskära!
Kanske, kanske ska vi få se solen idag? Åtminstone är det ljusare nu än på länge, så trots mörkret går vi nu mot en ljusare tid!

Ha en fortsatt skön julhelg!




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar