lördag 1 november 2014

Allhelgona

Ett veckoslut som firas för att hedra alla de kära som gått bort, eller?

Också här har kommersialismen tagit över, gravljus i all ära, men affärerna fylls med maskeradutstyrslar och allehanda hemskheter, som det är tänkt ska locka till köp.
Att detta kommit från det stora amerika är satt utom tvivel, men varför frågar jag mig?
Vad är meningen med det hela, att barnen ska få ännu en rejäl sockerboost? Eller är det för att döden som är en naturlig del av livet, ska göras till något annat än vad den är? Zombies?

Jag är åtminstone tacksam över att mina barn fick fira allhelgonhelgen hemma i lugn och ro, precis som jag en gång, med ett levande ljus som tändes till minnet av en bortgången nära.
Besöket på kyrkogården där ljusen tändes på gravarna.
Stämningen, stillheten, vördnaden, vart försvann denna?



Förra helgen signade löven från träden och naturen lades till vila, för att vakna upp till en ny vår.
Och jag slogs av tanken att nästa helg är det allhelgona!

Är det månne en slump att denna kyrkliga högtidshelg firas just denna årstid? Eller har det något med årstiden att göra? en liten påminnelse så där helt apropå...


Kanske denna högtid firas just nu för att vi ska påminnas om det naturen visar varje år.
Den dör, men är inte död... den vilar för att väckas till liv igen nästa vår.
Är det månne också så med våra kära? De dör, men är inte döda... kroppen dör och förmultnar precis som löven.

Men trädstammen står kvar, själen finns kvar... och livet går det vidare?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar