tisdag 2 september 2014

Min partner har skaffat annan partner!

Vissa dagar hinner man med mer än andra dagar!

Igår morse lyfte vi med Norvegian från Vasa kl 10. Och kl 11 var alla papper skrivna, och maken stod som ägare till en "ny" peugeot partner!
Tänka sig att det gått nästan 10 år sen vi hämtade förra bilen från Stockholm. Tio år har också gått sen maken insjuknade i sin stroke. Helt otroligt vad tiden går!

Det blev till att fördriva resten av dagen med att ratta runt i Stockholm, och jag kan bara konstatera att det är mycket enklare att hitta i Stockholm utan navigator! Och tydligen sitter de gamla invanda körrutterna i.
Vi var till Älta och sökte det hus jag bodde och arbetade i som barnflicka -78. Därefter for vi till Stora Sköndahl, där jag arbetade en tid -80, och kunde konstatera att huset vi bodde i på John Nordströmsväg 9 hade vuxit ner i grönska. Avdelning 6 som då var min arbetsplats hittade jag dock inte... Men däremot fick vi härligt goda skratt medan vi rattade vår nya bil längs med strandpromenaden och kunde konstatera att från andra hållet var det förbud för hästar... Vi tvingades vända när vi kom fram till en trappa... En del långa halsar följde också vår framfärd, men till vårt försvar kan sägas att någon förbudsskylt fanns inte från andra hållet.
Därefter styrde vi kosan mot Lidingö för en eftermiddagsfika.

Tänka sig en hel dag att fördriva fritt i Stockholm, och inte en endaste affär har vi besökt! Jag antar att det finns någon som kan ha synpunkter på hur man tillbringar en vardag i en storstad? Men vi har iallafall lyckats införskaffa en hel påse med julklappar ;).

Vi infann oss i hamnen i väldigt god tid! Körde fram till incheckningen, varvid jag berättade för den unga killen att vi är ute i god tid och att vi ska till Åbo, han nickade leende och vi fick en skylt att hänga på backspegeln och "hyttnycklarna" och så skulle vi ta fil 5.
Ok och tack... varvid vi körde fram till fil 5 och antog att filerna på andra sidan pelaren skulle till H-fors. Eftersom det var det fartyg som stod i hamn.
Skylten hängde jag upp i spegeln varvid maken utbrister; står det HEL på skylten? Biljetterna kollas men på dessa stod det helt korrekt Åbo. Jag brast i skratt och sa att ska han nu skicka oss till hell ?!?

Och just då börjar det vinkas för att vi ska köra på som den sista bilen i kön....tre timmar före avfärd...
Antagligen trodde killen i luckan att jag skämtade då jag sa att vi var ute i god tid?!?  :)

Kanske lite dumt att vi vägrade köra på på fartyget? Vi hade kanske kunnat få en behaglig vistelse i lyxhytt på vår resa till Helsingfors?! Lastningskillen tyckte också han att det var väldigt kul då jag upplyste honom om att vi skall till Åbo... Ja då kan ni åtminstone inte skryta med att ni kom för sent, var hans kommentar. Men vistelsen på Ms Galaxy var inte fy skam den heller, och nu är vi också tankade med rejält med omega 3.

Hemma igen, och husdjuren inräknade, så nu är det bara att ta itu med vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar