torsdag 18 september 2014

Detoxens sista dag

Så drar då veckan mot sitt slut, och en utvärdering kan vara på plats.
Det känns onekligen lite vemodigt att överge alla nyfunna vänner som stannar en vecka till, och hade vi vetat bättre så hade vi nog bokat en två veckors vistelse.

Jag har just brutit en 36 timmars vattenfasta, och det blev tyvärr bara 35 timmar, men jag är väldigt stolt över de 35 timmarna. Innan jag kom hit och påbörjade programmet hade jag nog sett detta som en omöjlighet.
De gånger jag tidigare har provat så har huvudvärken knäckt mig redan på eftermiddagen eller så har jag kanske inte heller varit tillräckligt motiverad? Ingen huvudvärk överhuvudtaget under gårdagen!
Nu på morgonen var dock pulsen onödigt snabb, svetten rann längs kroppen och jag blev illamående och matt, så nu har jag just ätit det godaste äpple ever, och känner mig som fyr nu. Antagligen ett lågt blodsocker eller blodtryck.
Igår däremot under fastedagen var vi på heldagsutflykt och vandrade upp och ner längs trappor och stup. Och igår kväll sprang jag tom fram och tillbaka längs den långa korridoren med lätta steg, jag som annars aldrig springer. Så något har verkligen hänt i kroppen.


Vad har då denna detox gjort med min kropp?

Det finns ju dom som säger att detox är ett påhitt som inte behövs....men de har antagligen ingen erfarenhet av vad en detox gör för kroppen?

Första dagen; var jag vrålhungrig! Sen blev jag ganska snabbt sjuk.



Andra dagen; satt huvudet i ett skruvstäd och kroppen började värka.

Tredje dagen; hade jag tandvärk från ryggslutet längsmed hela benen och trodde helt klart att jag drabbats av ett diskbrock. Den dagen var det också frukt och grönsaksjuice dag.

Fjärde dagen; blev en riktig vilodag för min del. Klockan 9 på morgonen stod colonhydroterapi på programmet, vilket gick helt bra och en del gammalt tarminnehåll hittade sin väg ut. Efteråt var däremot matt och tog därför vilodag. Satt nästan hela dagen i den sköna vilstolen och stickade,  och värken började ge med sig.

Femte dagen; har konstaterat att det tar så mycket längre tid att äta och jag tuggar ordentligt (kanske därför de har en mat som inte direkt smakar gott? ;) Kroppen känns också lätt som en fjäder, rör sig obehindrat och värken är som bortblåst!!! Underbar känsla! Spänningen i höfterna har också släppt.

Sjätte dagen; Var som sagt vattenfasta från kl 18.30 kvällen före fram till nästa dags frukost = 36 timmar. Det gav en liten aha upplevelse, tänk att jag klarat detta!?

Sjunde dagen; nu vår sista dag känns det som om vi absolut borde ha stannat en vecka till! Och just hemkommen från utomhussimhallen som värms från varma källor känner jag mig tio år yngre.

Min kropp är nöjd och tacksam över vad jag gett den. Den är smärtfri, bindvävsklimparna har löst upp sig, celluliterna minskat, och jag mår riktigt bra! Hur mycket jag minskat i vikt vågar jag inte svara sanningsenligt på före jag står hemma på egen våg, men tippar på 3 kg på en vecka.
Min kropp har dessutom fått vila. Vi har vanligen sovit gott redan halv 10 på kvällen, och vaknat utvilade på morgonen.

Och i det stora hela känns hela vistelsen som något man borde göra om, men då blir det helt klart 2 veckors detox.
Dessutom har jag nu kommit till klarhet över hur jag ska leva resten av mitt liv :) .

Helt klart en av de bästa investeringar jag gjort i mig själv!

Återkommer senare med bilder från resan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar