torsdag 18 februari 2016

Nej, man kan inte rädda alla!

"Det är inte så ofta vi träffas, men du talar alltid för något nytt varje gång? Är det ute nu det som du talade för förra gången vi träffades?"
Jag såg frågande på damen som ställde frågan, innan jag förstod hennes tankegång...
Nej det är visst inte ute, jag talar för det som ger mig hjälp, och i olika situationer kan man ju få hjälp av olika saker.

Ungefär såhär kände jag mig för 5-10 år sedan

Ok, visst, jag förstod... Hon trodde att jag bara ville ha hennes pengar? Det är ju den allmänna tankegången när det gäller det som går utanför doktorernas recept.

Och visst jag vet, man kan inte hjälpa alla! Inte fast hur gärna man skulle vilja.

Det är för dyrt, eller vanligen anses allt det som kan hjälpa en må bra vara för dyrt, och därför väljer många hellre doktorns blodtrycksmedicin än den naturliga näringen som sänker blodtrycket. Blodtrycksmedicin kan man ju få gratis! Och biverkningarna behöver man inte heller betala för, nej de får man på köpet!
Det dagliga cigarettpaketet är  troligen också gratis? eller? 6,50€ står det på makens paket! 6,50€ betalar man gladeligen varje dag för att förstöra sin hälsa, det sätter man på njutningskontot, men 3-4€/dag för att må bra? Nej det priset är alldeles för högt att betala?!

Ja, ja alla gör vi våra prioriteringar. För min del ger det mig maximal njutning att må bra!

Hela mitt liv har jag strävat efter att vara frisk. Har jag mått dåligt så har jag tagit reda på varför, och sen åtgärdat saken på bästa tänkbara sätt, och inte så sällan har det visat sig att det första jag prövat inte hjälpt, utan sen har man fått testa en annan väg. Tills man hittat rätt, tills man fått hjälp.
Enorma summor har gått till hälsokostbranschen, kurser och behandlingar under de senaste 25 åren! Det är egentligen hisnande summor med tanke på vad varje besök i hälsokostaffären kostat.
Men å andra sidan mår jag bättre nu än när jag var 30, så det har varit värt varenda cent!
Och varje gång jag fått hjälp av något och tagit ett kliv åt rätt håll vill man berätta för hela världen, så att alla andra också ska ges möjlighet få samma hjälp.
Men nej, man kan inte rädda alla, och det är troligen inte alla som vill bli räddade och må bra heller? Bara lilla jag ;)

Jo jag vet att jag lätt kan bli lite exalterad mellan varven, och varför skulle man inte bli det?
Man upptäcker nya saker varje dag, lär sig nya saker och det är något jag är väldigt tacksam för. Jag brukar säga att man lär sig mycket av en risig kropp...
Jag har också en önskan om att alla ska ges samma möjlighet att må bra och känna sig friska. Och man rekommendera ju givetvis det man av erfarenhet vet hjälper. Det handlar vanligtvis om näring, eller behandlingsmetoder.

Mera än så kan man ju inte göra?Nej, var och en måste ta ansvar för sin egen hälsa.

Jo, så är det, man kan inte rädda dem alla, men jag är väldigt tacksam för min egen hälsa och att den blir bättre och bättre dag för dag! Och så här ser jag mig själv som 90 åring :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar