fredag 25 juli 2014

Sol och badsemester i Norrnäs-Nämpnäs skärgård

Nej, vem klagar väl på värmen?

Idag har jag haft sällskap av bästaste systerdottern, och 11 tiden på f.m gav vi oss iväg med deras tvåmanskajak, ut på böljan den blå. Med helt lagom temperatur, 26-27 grader bara! Trots detta kom första badstoppet redan efter 1,6 km.



Och att det kan vara härligt! Vattentemperaturen ligger väl runt en 25 grader och det med öppet hav rakt ut. Så inte klagar jag , jag är ju ledig, ledig ,ledig och jag får göra vad jag vill!


Nu känns det bra, även om jag muttrat en vecka om det finländska klimatet, och att det inte är något för mig... egentligen borde det vara dags för min del att flytta till Jordanien eller Egypten... Där har de ju åtminstone snö víntertid :)

Solen har stekt obönhörligt hela dagen, men vi har outröttligt paddlat på...Gjort något strandhugg, för att försöka få en kopp kaffe, men ingen vi besökt har varit hemma.

Ett tag villade vi nästan bort oss och kom in en återvändsgränd, så det var bara att vända och paddla ut igen, för där tog vi oss inte igenom.


Mitt sällskap har gjort många dopp under dagen, smidigt har hon sänkt sig ned ur kajaken för att lika smidigt ta sig upp tillbaka efter den svalkande simturen.


Personligen har jag valt att simma endast "från strand"eftersom jag inte känner mig fullt lika smidig som lilla sjöjungfrun :)


Färden har tagit oss från Ledörsundet, runt Enskärsskatan. In i Enskärsfjärden, rundat Hagören till paviljongviken och genom kanalen...



Där var det smäktandes varmt och endast ett stilla sus i säven störde tystnaden då vi gled in i kanalen. Men snart fylldes luften av trollsländornas rasslande vingslag för att utökas med  hättornas och bromsarnas surr. De hade tydligen också väntat på att vi skulle komma? för de gick genast till attack!


Slutligen kom vi ut i hästskärsfjärden, och där svalkade havsbrisen skönt. Men nu fick vi suga i ordentligt med paddlorna, motvind?


Lunchen inmundigades i vattnet på en klipphäll  full med fågelskit, och lika bra gick det, dessutom var vattnet om möjligt ännu varmare där? säkert 27-28 grader.


Sista etappen började kännas lite motig med all mjölksyra i armarna, men vi tog oss runt länsmansgrynnan genom skränmåshålet för att slutligen ta oss in tillbaka i det kära ledörsundet. Och medan mitt sällskap  tog dagens sista paddeltag så var det jag som smidigt gled ur kajaken och simmade sista biten iland... Hemma!

En helt makalös, underbar dag, för vi befinner ju oss trots allt i Finland där folk tror isbjörnar vandrar längs gatorna? Tack vännen min för sällskapet!

Så här ska en semesterdag avnjutas!
Sol och bad på saltdoftande, glittrande hav och dessutom har vi brännt 1260 kcal på vår paddlingstur på 13,59 km :) men kanske måste vi dela det på två?


 (Ikväll blir det till att hoppa över kvällspaddlingsturen, tror jag...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar