söndag 24 mars 2013

Söndagspromenaden...

...gick denna härliga vår söndag ut över den snöbelagda isen, som så många gånger förr. Där vi hade öppet hav för någon vecka sedan ligger nu is så långt ögat kan se, men  ute vid horisonten ses dock solen glittra på öppet vatten.


 Den härligt värmande vårsolen har fått is-raukarna att vakna till liv och de sträcker lystet sina näsor mot solen...


Efter att ha gått rundan över isen tar vi oss igen in på den nu väl upptrampade vägen i skogen och möts av tomteskägget som tydligen blivit kvar när tomten rusat iväg i all hast...



Ovanför våra huvuden cirklar havsörnen ljudlöst i jakt på en saftig söndagsstek, så småningom cirklar han vidare, kanske anser han oss inte tillräckligt lockande?


Och hemma i trädgården väntar Huppe hare, snart orkar också han, stärkt av vårsolen, lyfta sin nos ovanför snötäcket...


Förmiddagen gick i krukningens tecken! För första gången har jag sått mina egna stjärnögon! Också fyra luktpioner har jag lyckats få att gro, så nu får de växa sig starka och fina till sommaren! Förutom blomstren så har jag också krukat tomater, och medicinalväter; ålandsrot, gullris, och  läkemalva. De ska planteras vid Einarsgården och förhoppningsvis ge örtte för både förkylning och allehanda besvär. Många örtfrön väntar ännu på att komma i jorden, och sparrisfröna ligger i blöt för att kunna sås i början på veckan. Härliga tider stundar! Hoppas nu bara på en tidig vår men varma nätter så att jag snabbt får flytta ut härligheten i det lilla växthuset. Dagstemperaturen där var det åtminstone inget att klaga på...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar