onsdag 3 augusti 2016

Livet är de dagar som går

Dagarna kom och dagarna gick- Inte visste jag att det var livet?


Nä, nä det är ju inte mina ord... Jag vet att dagarna som går är livet, och därför gäller det att leva varje dag - här och nu, och ta tillvara varje stund för att uppleva så mycket som möjligt av detta som kallas livet, det har ju sagts; att man vet inte dagen ej heller stunden...

Här i min lilla dal är det tydligen regnperiod? Det har nu regnat varje dag, antingen större eller mindre stänk, en veckas tid. Men i dag har solen tittat fram, och nu lovas också några grader varmare.


Förra veckas torsdag hade jag den första och hittills enda lediga dagen och fick äntligen fixat med skattebestyren.


Jag for tidigt på morgonen in till Sogndal ca 1 timme bort (45,5 km), där skatteetaten finns. (Det finns faktiskt ett skattekontor i Årdalstangen också men de har semesterstängt) Därifrån var det tänkt ett stopp i Leardal, före Flåm.
Men, men min kära Juke tänkte vägra starta på färjan, startspärren fick för sig att krångla, så det blev att köra raka spåret till Flåm. Samtidigt skaffade den hemmavarande fram alla kontaktuppgifter till verkstad och bärgning ifall det skulle bli av nöden.


Nå varför Flåm då, om bilen strejkar? Jo för i Flåm finns Flåmsbanan och Flåm gav också möjlighet till en liten båttur på fjorden som där går under namnet Aurlandsfjorden. Från Flåm for jag sen med buss till Gudvangen, där nu också raset gick någon dag före, så vägen efter Gudvangen var avstängd. Men se det var inte min väg... :)


Från Gudvangen blev det sen en tur på fjorden fram till Flåm. Inte helt fel, men tyvärr lite regntunga skyar.



Vidare från Flåm bar det med Flåmsbanan upp 860 möh till Myrdal. Flåmsbanan lär vara den enda järnvägslinjen i Norge som går med vinst, men så är det också den största turistmagneten.

Kjosfossen
Rallarvägen "liten foss! och järnväg i 2 etage med ändstation Myrdal högst upp

Förutom fjordtur och tågtur så fick man ju köra i Norges längsta och troligen vackraste tunnel? 24,5 km genom fjället. Ja det var den lediga dagen, hem kom jag efter kl 22.


Men man behöver ju inte ha lediga dagar heller för att få uppleva vacker natur? Åtminstone inte om man får jobba på dagesentret i Årdalstangen. Nej, då packar man in klienterna i bilen och far på fjällstur! Så det blev en tur upp över Tyin till Jotunheims nasionalpark med paus på Eidsbugardens fina hotelrestaurant. Som sagt det är gott att va gammal i Årdal.

Och se där... visst råkade ett hjärta smyga sig med högst upp i bilden :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar