fredag 22 juli 2016

Vad fjällen förtäljer



 Jag har nu varit här i 5 dagar, även om det känns mycket längre än så sen jag kom över fjället om natten (pilen längst upp till höger) ner kom jag i mörkret i 48 vindlingar mot Övre Årdal (ni ser vad man får lära sig på hemmet :) ) Fyre dager har jag varit på jobb, och ännu har jag 5 dagars jobb innan jag får mina 2 första lediga dagar, vad jag nu ska med dem till?

Nå jag har ännu inte utforskat närområdena, så det blir väl till att starta bilen och ta sig igenom de närmaste fjällen för att se vad som finns där bakom. Men här nere är det nu långa tunnlar för att ta sig till nästa samhälle.

Lite stolt är jag över mig själv för att jag ännu inte har suttit i bilen sen jag kom hit, natten till måndag!

Arbetsplatsen ligger en 10 minuters promenad bort, och jag bor på 3e våningen utan hiss.
Och ska det köras bil i jobbet så sker de i tjänstebil. Men förövrigt är det apostlahästarna som tar mig framåt.

"Tjörtja" ligger precis bredvid sykehjemme och detta är utsikten från Sansehagen vill säga Sinnenas trädgård

Dessa fjäll har jag nu beundrat sen jag kom hit, och funderat över deras utseende. Längs fjällsidorna rinner små forsar som rännilar längs med sidorna, och det lär vara från dessa Årdal fått sitt namn? Vad Årdal nu sen betyder har jag inte lyckats luske fram men rännilarna är vackra att se på!


Och denna foss,  Owefossen fotade jag från toa-fönstret redan första natten jag kom fram, men att den kommit till efter ett ras läste jag mig till nedan först igår!

Också att en båt motsvarande denna låg upp och ner på piren efter en zunami fick jag bildbevis på i linken här nedan. Vilka krafter naturen besitter!

Detsamma gäller olika områden jag funderat på, och varför de ser ut som det gör? Det är tydligen något Årdalsborna lever med- ständigt, möjligheten för ras.
Men de är like glae o goe för de! På deras axlar vilar inga sorger och bekymmer utan de verkar vara ett mycket lyckligt folk!

 Resterna av ras ses lite överallt nu då jag nu vet hur det ser ut.


Den antydan till ett hjärta som jag kikat på, ska också enligt texten här i länken ha uppkommit efter ett ras 1934, och då sprängdes det i berget för att ge utlopp för Owefossen och på det sättet förhindra nya ras. Och se där rinner också i hjärtat en liten rännil i mitten... Ja de rinner ju överallt!

Dock rasade trots detta delar av fjället ner i fjorden 1983, och orsakade en ordentlig zunamivåg som slängde upp båtar på piren här utanför. Ganska häftigt! För det är här just utanför mitt fönster :) Och det var denna förunderliga formation i fjället som uppstod då...


Jag har også fått mig förtäljt att det är 3 km djupt utanför mitt fönster där detta ras orsakade zunamivågen, men det tror jag inte på! Kanske kan det vara 300 meter? Men "itjce så mytchje" som 3 kilometer djupt !?

hmm just he...mytchje, kva heitär du, kva läitar du etter, tjörtja osv gammalt fornnordiskt språk både här och hemma :)

Och så lite fredags "kousa" till kaffet med frukt, is och "rysk/finska" hembakade piråger, (idag har vi varit 7 st personal på 12 klienter! )
I morgon är en ny dag och vem vet vad nytt man får veta då?

Kom just på att jag har sovmorgon i morgon för då är det ju kvällsvakten som gäller.
Så då tror jag faktiskt att det får bli en tur på norra sidan av fjorden och så ser jag sen vart jag hamnar...

http://www.allkunne.no/framside/fylkesleksikon/kommunar-i-sogn-og-fjordane/ardal/naturskader-og-ulukker-i-ardal/1933/76558/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar