söndag 24 juli 2016

Genom eller över bergen?

Ja det är väl inte alltid man kan välja?
I går for jag på en liten upptäcktsfärd. Jag hade ju gott om tid innan jag gick på kvällspasset.

Så jag tog vägen på norra sidan om fjorden mot Seimsdalen och Ofredal. Till Seimsdalen kom jag snabbt det var bara nån kilometer genom berget, så jag fick för mig att fortsatta på en brant stigande väg längs med fjällsidan mot Seimsåsens aktivitetscenter.
Plötsligt hade jag öppningen av en liten brant stigande tunnel framför mig... jaha?
Det kändes inte direkt som någon god ide' att försöka svänga där på fjällsidan? så det var väl bara att ge sig in i berget.
Där var kolsvart, trångt, fuktigt och det kändes som om det gick rakt uppåt?
Hur mycket klarar min Juke? som nu inte är känd som den piggaste i uppförsbacke, och hur lång var denna tunnel? Kändes väldigt långt...
När jag väl kom ut i ljuset så fortsatte stigningen och jag kom fram till aktivitetscentret.

Visst var det vackert där, lummigt grönt, lugnt och skönt. Men det slog mig att det egentligen inte alltid är slutdestination som är det viktigaste utan många gånger är det nog faktiskt vägen som är målet?
Jag svängde och for neråt tillbaka. Och in i berget...



Vyn över Seimdalen och fjorden var bedårande även om ett litet dis störde sikten.


Väl nere tillbaka kunde jag konstatera att vägen gick upp där bakom husen innan den försvann genom berget för att komma ut på toppen

 Helt plötsligt nån dag tidigare hade jag sett en bil uppenbara sig på andra sidan vattnet!?
Oj? Varifrån kom den då? Jo givetvis ur berget. Jag följde den lilla pricken där på andra sidan vattnet, tills den igen försvann in i berget...
Ännu var det ju långt kvar till kl 15, så varför inte ta reda på varifrån bilen kom och vart den försvann?
Det blev att fortsätta på vägen mot Sogndal. Ganska snart efter rondellen kom första tunneln (lite över 2 km genom berget) sen ut på den korta sträckan där jag såg bilen, ca en km och sen in i berget igen.

Seimsdalen till vänster med Seimsåsen i bakgrunden, och Årdalstangen på höger sida, själv är jag nu på södra sidan av fjorden


Jag följde vägen fram till Foddnäs och färjfästet mot Sogndal, och där fick det räcka till för denna gång.

På torsdag tar jag färjan över till Sogndal (dit är det ca 40 km och tar väl ca 1,5 timme men dit måste jag för att få norskt signum och skattekort... Och på torsdag är min första lediga dag. Då är också annat inplanerat, sightseeing för hela slanten. Så hoppas på fint väder till torsdag :)

Jag blir alltmer fashinerad av storleken på både fjord och fjäll, det är så förvillande. Men idag då jag satt nere vid stranden kom ett fraktfartyg förbi (inte första gången) men idag såg jag faktiskt att det var ett fullstort fraktfartyg :) Tidigare när jag sett det stå vid Hydro så har jag tänkt att det var små gulliga fartyg de anlitar. Men om man utgår från att Owefossen faktiskt har en höjd på över 100 meter?!


Så är fartyget ganska långt ifrån fjällväggen, och djupet där fartyget är, är 300 meter djupt... så då är det lika djupt som fjället i bakgrunden är högt? Ser ju inte såå högt ut? meen..


Då fraktfartyget plötsligt får formen av en leksaksbåt, och kajen trots allt är långt från land, ja då känns det plötsligt mycket högre eller djupare :) Och om man jämför hacket  i fjället till höger med fraktfartyget ? ja då får man plötsligt en liten uppfattning om hur stor bit av fjället som trillade fjorden :) Förstår att det blev ett jätteplask!

Nu måste jag ju bara lägga till en bild på ett fartyg som jag tog uppe på mitt rum även om den togs följande dag :)
Och tänka sig det står också 2 orangefärgade gubbar längst fram i fören :)

Och detta är min gräsmatta där jag sitter och läser på eftermiddagarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar