söndag 1 juni 2014

Hantverkar veckoslut

Ack så skönt med en söndag mitt i veckan!


 Kristihimmelsfärdsdagen på torsdag resulterade i att också fredagen blev en ledig dag, och därmed har jag nu haft nästan en veckas semester :).
Sällan inträffar det väl numera att man har känslan av att plötsligt ligga ett steg före? Men nu känns det nästan så.

En mängd groblad har torkats för eventuellt senare behov i vinter. En burk är nästan färdig beredd med oljeutdrag och den stora 10 litersburken håller sakta men säkert på att fyllas... och så snart tillfälle bjuds blir det ett rejält salvakok för att ha
lagret fyllt fram till hösten. Trädgårdslandet är sått, jordgubbslandet står i blom, och också de små blåbärsbuskarna är fulla med blommor, likaså vinbärsbuskarna. I växthuset håller tomatplantorna på att rota sig efter utplanteringen, och de börjar sakta men säkert skjuta i höjden.

Och körsbärsträdet/busken är också den översållad med blommor.

Ja tom med min lilla fina kaktus, som min mamma sått från frö, har börjat blomma :)


På fredag tog jag en ledig dag och lät skaparkraften ta över, vilket resulterade i en "läderjacka", och lite stolt är jag allt över denna jacka som tillkommit helt utan mönster.


Lördagen var ju examensdag med kalas och mat i stora mängder! På kvällen avklarades också en 50-årsfest, som trevlig omväxling på en normalt ganska stillsam tillvaro.
Dagen idag har också den fortsatt i skapandets anda. Och jag har monterat ihop en liten gärdsgård för att lite skilja min trädgård från "vildmarken", även om trädgården också den känns lite vildvuxen just nu, men bara vi får hem lite lina till grästrimmaren ska väl också den saken kunna lösas.


Maken, som detta veckoslut fått ut lite fiskebragder i havet, är också han fylld med skaparkraft med tanke på alla de stora fiskar som han ska fånga!
Denna rens-bänk är snart färdigställ och ska då förflyttas ner till stranden.
Jag har skämtsamt uppmanat honom att utrusta den med lite discobelysning så kanske den kan tas för bardisk? :)

En liten nyfiken besökare funderar kanske på att eventuellt flytta in?










Och som avslutning på ett händelserikt veckoslut står nu 5 liter fläderblomssaft och gottar till sig. Fläderblomssaft är gott och läskande, dessutom är fläderblom en bra ört mot hosta, inget jag vill påstå mig lida av, men kanske kan den få tyst på min knackande sängkamrat? Men vi får väl lov att ge oss till tåls ett par dagar tills den är klar.
Denna saft är tyvärr gjord på torkade blommor. Jag har gjort några halvhjärtade försök med att så och driva upp fläderbärsbuskar, men ännu har det inte lyckats. det blir väl till att köpa en buske någon gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar