måndag 10 mars 2014

Vårtrött? D-vitamin och Kvinna & Co mässa

Hjälpande döttrar med att ställa i ordning montern
Helgen har tillbringats på Kvinna & Co mässan i Närpes, även detta år en trivsam tillställning, med många utställare med varierande utbud. Och jag tror att alla kunde hitta något som intresserade dem?
Detta var en av mina höjdpunkter! Ingridas (min inspiratör och tränare :) fartfyllda show , med yoga, styrketräning och baila.

Detta år erbjöd jag kontroll av D-vitamin nivån, eftersom brist på D-vitamin är en väldigt aktuell fråga. Jag kunde konstatera en mycket stor variation i nivåerna. Faktiskt var det några som uppvisade för hög nivå, men de hade antingen tagit ganska stora mängder D-vitamin i vinter, eller också ätit fisk nästan dagligen.
De flesta dock hade för låga D-vitamin nivåer, en del t.o.m enormt låga nivåer. Och på min fråga är du trött? Fick jag alltid samma svar...
Ja! jag är så trött! Många hade också problem med värk och stelhet.

Fortfarande finns det många som är mycket rädda för D-vitamin förgiftning, speciellt äldre och de tar kanske bara 10 µg D- vitamin varannan dag, för säkerhets skull, trots att rekommendationer har höjts. I själva verket borde de kanske ta 200µg/dag en kort tid för att få bukt med bristtillståndet, därefter 100µg en längre tid för att komma upp ur trötthetsdimman? för att därefter ta 20µg dagligen året runt för att motverka brist.
Resultatet av helgens mätning säger mig att alla äldre kan ha brist på D-vitamin även om de skulle ta en dos på 50µg/dag året runt. Tänk hur många åldringar vi har med trötthet och stelhet och värk!!

Så här på vårkanten drabbas många av trötthet.

Vårtröttheten är ett allmänt begrepp, och består till stor del av D-vitaminbrist.
Vårdepression är ett annat begrepp, som också kommer till följd av brist på detta vitamin som ska bildas i huden av solens strålar. Hos oss är det bara under sommarmånaderna vi har en sol som är så stark att den förmår bilda D-vitamin, och bara någon timme mitt på dagen då solen är som starkast.
Och vad gör vi då? Jo vi uppmanas ju undvika solen, eller skydda oss med solkräm.... Inte konstigt att vi lider  brist på detta viktiga vitamin.
Även om tröttheten är ett av de första tecknet på D-vitaminbrist så visar allt mer forskning att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar.
Infektionssjukdomar, vinter- och vår-depressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång. En brist kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst. Vitamin och mineralbrist kontrolleras enkelt med Bioresonans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar