tisdag 22 november 2011

Vägen till Rom tillfälligt avstängd....

 Åtminstone från oss!
 Ännu igårkväll  höll min envisa make fast vid att vi skulle åka, trots att han än i skrivande stund ligger kvar i sin sjukhussäng och väntar på att få benet gipsat! Igår eftermiddag opererades vristen och han har ännu en gång fått lite ädla metaller inopererade i sin kropp.

Min första tanke då grannen ringde och berättade om olyckan var;
Jaha det är inte meningen att vi ska till Rom just nu!
Men vi har ju betalat två biljetter till Rom sa en annan röst... Varefter jag ringde min dotter och frågade om hon ville bli min följeslagare. Efter en timmes funderande ringde hon tillbaka med svaret; Nej, det känns inte bra, och jag vill inte heller att du ska åka.

Maken vägrade dock släppa tanken på Rom-resan och vidhöll att han bra kunde åka! Det är ju inte så många timmars flygresa, så det skulle säkert gå bra, och inte kunde vi ju bara så där svika vårt ressällskap!?

Trots den andra rösten som sa att vi inte ska åka, så satte jag mig framför datorn för att boka extra utrymme för benen på flygresan, och konstaterade samtidigt att jag inte bokat annat än handbagage. Jag ringde ressällskapet för att informera dem om att de kanske också skulle behöva komplettera sin bokning med extra bagage.

Den röda texten lyste skrämmande mot mig, 
"Vi kan inte acceptera din betalning eftersom den inte godkändes av din kortutgivande bank. Vi ber dig vänligen att försöka med ett annat kort eller kontakta din kortutgivande bank."
Vad var nu detta?! Jag försökte göra om betalningen med samma kort eftersom det mig veterligen inte ska vara något problem med banken. Illamåendet och obehagskänslan jag känt de senaste dagarna växte, och jag undrade lite vagt om magsjuka var på gång?

Samma röda text slog emot mig och resignerat plockade jag fram ett annat kort, och ännu en gång fick jag samma röda text till svar!
 Ännu en gång kontaktade jag vårt ressällskap för att höra hur de hade lyckats med bokningen av sitt bagage,
Och det hade tydligen gått klanderfritt?!  Det avgjorde saken!

 Jag ringde maken och berättade att resan var avblåst, och att han skulle se till att skaffa sig ett ordentligt läkarutlåtande till resebolaget! varefter jag avbokade resan. Följande gång jag hade honom på tråden kunde han erkänna den lättnad det innebar för honom.

 Senare på kvällen ringde jag min dotter och berättade om mitt beslut, och som jag sa till henne;
 Talar man bara tillräckligt tydligt till mig så förstår också jag!

Det är inte meningen att vi ska befinna oss i Rom mellan den 24,e och 28,e november, och varför? ja det skulle jag bra gärna vilja veta!
 Kanske finns det andra planer för oss här hemma just då? Kanske är det bara meningen att vårt ressällskap behöver få rå om sig själva? eller att vi ska få tid att rå om varandra hemma, i lugn och ro?  Det återstår att se....

Med facit i hand kan jag konstatera att väskan fortfarande står opackad. Någon genomgång av kläderna som ska med har ej heller gjorts. Man kan ju undra varför? eftersom jag hör till dem som packar flera veckor på förhand! Jag har kläderna framplockade månader på förhand, och jag provpackar och packar om igen.
Någonstans anade jag tydligen att det inte skulle bli någon resa just nu...

Men alla vägar sägs ju bära till Rom, så kanske det lyckas en annan gång?

2 kommentarer:

  1. Jo du, det här blir spännande att se hur det går! Då, sedan - när ni har facit i hand. Något ligger i luften, liksom.
    Det blir säkert bra !

    SvaraRadera
  2. Jag sa ju att Universum skulle få betämma!!! Klokt beslut.

    SvaraRadera