onsdag 30 november 2011

Helhetshälsa

 "Vilken tur att det inte blev någon Rom-resa, för mig alltså..." Det var damen från hälsovårdsmyndigheternas kommentar.
Redan i början av veckan kom utskicket från Helhetshälsa, om att de ville ha grapefruktskärnextraktet i retur eftersom det dragits tillbaka. Orsaken var att det innehöll didekylmetylammoniumklorid, ett ämne som inte ska finnas i produkten!
På fredagseftermiddagen hade jag hälsovårdsmyndigheten på tråden, och anmälan till Evira skulle göras omgående. Det var nu inte så mycket jag kunde anmäla till evira. Jag hade bara haft tre flaskor i lager, och de var alla osålda.

Personligen tycker jag att det känns tryggt att systemet fungerar! En felaktig produkt leder till tillbakadragande från leverantören, och dessutom är hälsovårdsmyndigheterna alerta. vad kan man mer begära?

Varför det finns ett annat ämne än det som ska vara i flaskan är ju dessvärre inte bra! Hur är det möjligt? Detta preparat ska ju enligt artikeln nedan ha tillverkats i Italien. Tyvärr har det då tydligen brustit i kontrollen från Helhetshälsas sida, beklagligt, men jag tror ju inte att det kommer att upprepas. Helhetshälsa vill ge dig högsta möjliga renhet, och eftersom det är svårt att hitta leverantörer som kan leva upp till de höga kvalitetskraven förlägger de alltmer av tillverkningen till egen anläggning i Borghamn. www.helhetshälsa.se

http://hbl.fi/nyheter/2011-11-29/fratande-extrakt-har-salts-i-narpes-och-pa-aland

Inte roligt när något liknande inträffar, men troligen blir säkerhetskollen nu ännu större!?

1 kommentar:

  1. Såg en glimt i Vbl om det där. Både bra och mindre bra med detta, alltså.Bäst med "dropparna" du tillverkar själv så vet du vad du har i dem !

    SvaraRadera