tisdag 14 mars 2017

Holistiskt tänk, tillsatsämnen och hållfasta principer

Ibland dyker något upp och man blir att fundera över sina värderingar, och börjar rannsaka sig själv och sina principer.
Vad står jag för och hur tänker jag?

Jag är långt ifrån så principfast som jag var i ungdomen. Egentligen undrar jag om jag egentligen har några principer överhuvudtaget mera?

Värderingar - ja. Och ännu större visioner :) Men allt är inte längre så svart-vitt som förr, utan jag har för längesen accepterat att allt egentligen bara är olika nyanser av samma färg.
Jag kommer så väl ihåg hur en vän i ungdomen uttryckte sig om mina principer, och min oförmåga att ge efter... han sa; om vi alla 7 sitter här runt bordet och 6 personer  ser att regnet kommer uppifrån, men du säger att det regnar nerifrån? Så då regnar det nerifrån...
Hemska saker vilket omdöme?! Men vid det laget såg jag det som ett bevis på min styrka.
Numera vill jag nog påstå att jag fortfarande vet när jag har rätt och de andra har fel. Men skillnaden är den att numera nöjer jag mig med att veta att jag har rätt jag behöver inte bevisa för någon annan att de har fel. Alla har rätt till sin egen verklighet! Och det som är helt självklart och rätt för mig kanske känns helt fel för någon annan?

Nå vad har det att göra med tillsatsämnen kan man fråga?
Allt vi stoppar i oss i dagens läge som vi inte själva gjort från grunden är ju fullproppat med tillsatsämne, så är det ju. På gott och ont.
Det finns bra, mindre bra och så har vi helt skadliga tillsatsämnen. Och de finns ju alla tillsatta av en anledning. Tyvärr många gånger bara i vinstsyfte.
Nu har det ju blivit så att individen börjar vakna och många börjar ifrågasätta nyttan av tillsatsämnen, medan andra slår fullständigt bakut om de hör ordet tillsatsämne. Man äter verkligen inget som innehåller E ämnen, för det vet man ju hur skadliga tillsatsämnen är! Så innehåller det E100 så är det odugligt, samtidigt som man kanske köper gurkmeja i kilos hinkar - ungefär som när det påstods regna uppåt 😉

Jag är ingen förespråkare av tillsatsämnen. Och om och när de dyker upp så vill jag ha en vettig förklaring på varför de finns där. Speciellt om det handlar om de kosttillskott jag rekommenderar till andra. Får jag bara det så kan jag nog nöja mig med det.

Det som däremot är viktigt för min del är att det är rent och giftfritt och är det dessutom den felande länken som har betydelse för helheten, så ger jag nog avkall på något tillsatsämne bara det inte är skadligt, och ifall det behövs där för helhetseffekten.

Ekologiskt? Visst jag väljer ekologiskt det är säkert bra, men vet vi att det då automatiskt är rent och giftfritt? Det kan vi inte veta om det inte har blivit testat efter tillverkning och konstaterats rent.
Det kanske regnar den dagen grannen bränner sitt plast? Och knappast vet regnet att just den åkern är ekoklassad? Och visst minns vi alla de becquerellen som regnade ner över oss för antalet år sen?

Så rena testade råvaror och produkter som håller vad de lovar är viktigt för mig

Vad är det vi vill uppnå, och hur kan vi göra det på bästa sätt?

Det är lite på samma sätt som med den kära makens förkärlek till kaffe, och kaffebröd.
Sockret i kaffet har vi lyckats få bort till min glädje och tandläkarnas besvikelse. Men bullar och kakor...
jo, det finns ju bättre och sämre sötningsmedel...
Honung, stevia, dadlar och framför allt så kan man minska mycket på mängden sött utan att det egentligen märks. Och mjöl finns ju i olika alternativ. Så det blir att baka själv när tillfälle bjuds. Till lycka för mig och maken finns ju organiskt, ekologiskt kaffe, och kaffet i sig är ju inte skadligt utan bekämpningsmedlen är det som förstör oss.

Det jag vill ha sagt är att ibland måste man kunna kompromissa om det är till nytta för helheten.
Detsamma gäller för kosttillskott. Ger tillverkaren mig rena fina råvaror fria från gifter, och bra produkter som kan balansera helheten på det sätt man vill uppnå, så är jag tillräckligt nöjd för att testa.

Och efter att ha testat och använt själv så får man också se resultatet, sen vet man om det är värt att rekommendera till andra.
Testkoppen fyller också den sin funktion för ingen individ är den andra lik. Även om det passar och är bra för en person är det inte säkert att det passar till en annan?
Därför är det så bra att kunna sätta det i testkoppen och se om och vilka funktioner som stärks.
Tar det däremot ner helheten så går det bort!
Ibland när man tar det bästa preparatet och som man vet hjälper bäst mot en specifik åkomma, (och som givetvis är det man vill rekommendera) så går det bort eftersom det inte passar just denna klient!

Se där, där kom en princip trots allt!
Det som inte passar är inget jag rekommenderar till någon oberoende av hur bra det skulle vara!

Jag undrar när läkarna ska få upp ögonen för bioresonansens fördelar? Tänk vilka möjligheter testkoppen skulle ge dem när de ordinerar sina mediciner! Eller nja?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar