söndag 19 mars 2017

Ut ur Vinterdvalan


 En riktig toppenhelg är snart till ända, känns det som,  men ännu kan mycket trevligt hända. Om inget annat så är det ju Farmen-finalen ikväll.

Fredagen gav kvalitetstid med barnbarnet i Vasa, och givetvis strör hon hjärtan på sin väg, eller i de kärror hon vidrör :)
Fredagkväll blev det också kvalitetstid med maken under stjärnhimlen. Otaliga stjärnfall fick vi bevittna där vi satt och skvalpade i tunnan. Fredagsmys som heter duga.

Och att det är vår är det ingen tvekan om. Svanarna anländer i stora flockar också under de mörka timmarna.

På lördagen finslipade jag också min föreläsning om Mikrobiom, och nu är jag ganska nöjd med upplägget. Märkte senast att det fanns en del brister. Ett superintressant och viktigt ämne det här med bakteriefloran. Kanske en av de största pusselbitarna i vår hälsa?

Dessutom blev det lite tid, eller rättare sagt lust över för städning?! Till min stora förvåning.

Lördagkvällen blev det igen besök av barnbarnet med föräldrar, så fullt ös har det varit.
Varje dag har vi dessutom gått promenader i det härliga vårvädret, jag och vännen, i strålande sol, till ljuv musik i form av fågelkvitter. Gummistövelföre med slask upp över knäna, och tydliga hundstamps på det städade golvet, men, men det är ju våår!


Idag har det bakats några plåtar med fröknäcke, och jag har också gjort bekantskap med en ny "Mikrobiom-limpa". Lite långdragen tillverkning med att blötlägga frön redan kvällen före, men resultatet helt bra.
Visst går det att baka bröd på frön, vatten och Kikas havregryn, helt utan mjöl! och dessutom håller den ju faktiskt ihop och smakar gott.



Det gäller att smida medan järnet är varmt... Så nu ska jag genast sätta igång med att plocka ihop stress-föreläsningen i powerpoint format också. (Stressen jo, också den en av de stora pusselbitarna?)

Allt är ju så mycket enklare om materialet är enkelt och lättöverskådligt. Sen är jag förberedd för vårens nya spännande möten.

Och vad ska jag då göra med all ledig tid framöver? Jo den ska gå till att njuta av den härliga våren i kombination med vardagsmotionen vid vedkapen :). För se idag har maken kört ner åtskilliga kubik med blivande ved!

Våren medför ju för vår del också menföre och stängning av vägen för tyngre trafik, så också där gäller det att passa på.
Hoppas bara att vägen torkar upp snabbt nu så cykelsäsongen kan inledas.

En spännande och händelserik tid är på ingång, och livet känns gott att leva!

Nu känns det som om vinterdvalan äntligen är över?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar