tisdag 6 oktober 2015

Doktorns order

Förra veckan gjorde jag ett läkar besök! Ja hör och häpna :)

Besöket gjordes mera av nyfikenhet än av behov, men kanske mest för att jag tyckte jag borde passa på nu då doktorn för en gångs skull fanns i nejderna. Och eftersom maken blev tvungen att arbeta den dagen så lyckades jag också få min tid utökad till två tider och därmed också en behandling.




Dr Siddhartha är Ayur Vedisk doktor, och han såg mig, lyssnade på mig, tog min puls, tittade på min tunga och kastade en hastig blick på listan jag kryssat i med de uppgifter som stämde på mig. Därefter berättade han vilka symtom jag hade, och jag behövde i princip bara bekräfta att det stämde precis.

Och inte kunde jag ju heller förneka att jag har ett visst besvär med lederna eftersom nu kirurgen ville byta ut ett knä redan för en fyra-fem år sen. Nå den knäleden är fortfarande kvar och ska nog också få förbli så länge jag har något att säga till om.


Nu beror ju då mina knä och ledproblem på, enligt  Dr Siddhartha, att jag har för mycket luft i lederna, och det kan jag avhjälpa med djupandning. Och genom att följa kostråden. Massage med sesamolja, tistelolja och 22 örter ska också hjälpa, så jag passade förstås på att köpa lite av doktorns egenhändigt tillverkade olja.

Vilka symtom min mage uppvisar kunde han också berätta för mig, och jag fick nu också bara jaka med... magen skulle snabbt balansera sig om jag följer kostråden och dricker varmt vatten mellan måltiderna och innan jag går till sängs.

Jag passade förstås på att fråga om den pågående förkylningen som kommit o gått nu en tid. Men det var no problem! Den försvinner då magen reder upp sig, men om jag ville påskynda förloppet så kunde jag gurgla med 1 tsk gurkmeja och 1 tsk salt i ljummet vatten. (Jag gjorde det en gång, och sen glömde jag bort det eftersom jag inte såg förkylningen som något problem då längre)

Vi kom ju också in på, i mitt tycke och säkert många andras tycke? Övervikten! Men jag förstod att övervikten bara beror på hur jag ser på mig själv? Men om jag ville gå ner några kilon så var det bara att djupandas så skulle det sköta sig själv.

Det kanske mest förvånande med detta läkarbesök var att denna doktor tom kunde berätta för mig vilka drömmar jag drömmer på natten!

Så ni förstår säkert att för en gångs skull så kommer jag faktiskt att följa doctorns order :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar