söndag 11 augusti 2013

Sensommar i paradiset

Svetten rinner nerför pannan... att det kan vara så varmt i en svartvinbärsbuske, snart i mitten på augusti!? Dessutom har jag dagen till ära klätt mig enligt vädret, och för första gången denna sommar ståtar jag i min gamla bikini! Jag har väl tänkt att det inte är så många som ska se mig här i min vinbärsbuske?
Runt mina fötter stojar katterna, och på baksidan av busken smyger vår bärälskande hund och tjyväter av de stora mogna bären. Bären smakar vidunderligt gott, och en stor del av de bär som borde hamna i hinken går i stället direkt in i min mun för att fylla på lagret med c-vitamin, antioxidanter och avpolyfenoler som är bra för hjärtat.





Trots att jag är ensam i min buske, blir tillvaron fylld med liv! Humlor surrar, måsar skriker på avstånd. Hos grannen är det fullt ståhej med gräsklippning denna söndageftermiddag och på sjön avlöser båtarna varandra. Det gäller ju att ta tillvara det som finns kvar av sommaren.

Bärplockning i all ära, men jag har aldrig varit någon större fantast av att plocka bär.
Jag plockar de största och vackraste bären, och försöker enträget fylla min hink... och där kommer mammas röst; kom ihåg att plocka rent! Inget fusk! Märkligt hur denna minneslabyrint fungerar!? När man minst anar är man tillbaka till den tid som varit... En i sig lycklig barndom, men jag har aldrig sett någon större njutning i att plocka bär så det har alltid varit ett nödvändigt ont...

Vilken tur att detta är min buske, och här får jag nu plocka precis det jag vill ha och behöver. Resten skänker jag med glädje till fåglarna och till den del av naturen som vill ha del av härligheten!

Personligen är jag mycket tacksam över de bär som med möda lyckats hamna i min hink också denna söndag.

Ännu en kvällstur på öppet hav - lördag 10 augusti 2013

Vinbär     www.halsosidorna.se


Röda Vinbär
 ***
 Energi-
  nivå
Ämne Per 100 gram (44 kcal) 
Röda vinbär

energimatare_lag
Låg
Kolhydrater
Protein
Fibrer

C-vitamin
E-vitamin
Kalium

Antioxidant
gram
gram 
3 gram

37 milligram (49 % av RDI)
0,8 milligram (8 % av RDI)
260  milligram (8 % av RDI) 

ORAC-värde: 739

Svarta vinbär innehåller rikligt med C-vitamin. Innehåller även  kalium som är bra för blodtrycket, samt höga halter avpolyfenoler som är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Notera:
Det finns studier på att svarta vinbär fungerar som en stark MAO-hämmare och därför kan påverka olika SSRI-läkemedel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar