söndag 17 maj 2015

Lustens hus

...eller vårt lusthus. Egentligen är det ju åttakantigt, och borde väl kanske kallas paviljong? men jag föredrar att kalla vårt lustiga hus för lusthus!


Den senaste tidens turbulens i både väder och personliga frustrationer har som alltid satt fart på den kreativa lusten, och det "mosaikbord" som var påtänkt redan när detta hus kom till har nu färdigställts! Turbuens i tankevärlden stillas bäst genom att göra något praktiskt med händerna, och under tiden får tanken löpa fritt.


Hur mycket har inte skapats under årens lopp pga smärta i hjärta ;)

Nå nu har då kanske vårt lustiga färgglada lusthus äntligen blivit klart? Vi får väl se... 

Efter att ha fogat bordet så fortsatte jag också med fönstertvätt och avlägsnandet av vinterns spindelnät. Så nu kan man tom se vårt härliga sund!
Medan jag gnodde på kom jag att tänka på ett möte i vintras med en kvinna som sa att jag var färgstark människa! jag såg ner på min klädsel och förstod vad hon menade. Min tröja glödde som eld i olika nyanser av orange och rött och nertill hade jag mina härliga batikfärgade yogabyxor i turkos, grönt och brunt. Jag svarade henne att det bara slumpade sig så, och att egentligen är brunt min färg....Hon såg lite tvivlande ut och medan jag fejar på i mitt lusthus börjar jag också tvivla ... Kanske är jag ingen brun liten mus trots allt?!


Vårt lusthus är inte som andras lusthus! Det är lustigt färgsprakande, och tanken var en gång att himmel och hav skulle bindas ihop av jord och blomster, och då blev det som det blev....

Detta är ett hus som färgats av skaparlust. Men här har jag också suttit i ensamma tankar och begrundat någon av livets oundvikliga förluster. Samtidigt har vi också förlustat oss med lustiga vänner efter att sällskapslusten någon gång gjort sig påmind. Så ni förstår säkert varför jag föredrar att kalla det lusthus istället för paviljong?



Terassen har också den fått ett lite färgsprakande lyft i vår, tänka sig vad man kan åstadkomma med  en burk färg och lite restkakel. Barndomshemmets kökssoffa har nu också fått färg och flyttat ut på vår terass. Den är utdragbar och i sommar (om det blir samma värme som senaste sommar) kommer terassen att få bli vårt sovrum. Återstår nu bara att hänga upp moskitnätet så är då sovrummet inrett och klart:)



Ja nu väntar jag bara på att vildvinet ska grönska och rama in mitt uterum. Kaprifolen är redan på gång så snart fylls oasen av kaprifolens väldoft, blandad med grönska och den salta doften från havet.

Mmm...Paradisets vällust :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar