söndag 27 december 2015

Julen kom och julen gick

Den var grön...


grå och blåsig...


 svart...men  glittrande och glimmande.


 Det enda den inte har varit detta år är väl vit? förutom några hagelkorn på juldagen. och lite snö veckan före jul, men den försvann ju lika snabbt som den kom.

Jag har haft en helt magisk underbar jul med allt som hör julen till.
Dan före dopparedan besökte jag mina morföräldrars grav och lade ett ljus på graven. Gravgården i Korsnäs är helt magiskt vacker i juletid, och tom dagen före julaftonen var den fylld med strålande ljus. Tyvärr var kameran out of order, jag hade velat visa hur vackert där är. Där finns inga lampor och växthuslampor som stör utan endast ljusen på gravarna och fullmånen ger ljus, vackert! Julaftonsnatten, faktisk vid midnatt, vandrade jag med maken och besökte våra hädangångna föräldras gravar. Midnattsmässan hade just avslutats och kyrkan var vackert upplyst. Gravarna var också där fyllda med ljus, men natten var också upplyst av artificiellt ljus, så den magiska stämningen uteblev, tyvärr.

Uppesittarkvällen fick jag med maken, min far och mina döttrar och den senaste lyckan, min härliga underbara dotter-dotter!


Julaftonen med syster och hennes familj och delar av min, också den en härlig afton.
Sedan har julen gått i middagarnas tecken med olika delar av släkten . Vi har ätit gott och umgåtts, spelat spel, sett härligt mysiga filmer på tv och bara varit. Och detta varvat med sköna promenader i den friska luften och en hel del sol, en bra bok, vibrationsplattan och lite yoga.

Detta är min jultall :)

Juldagen och julannandag när stormen rasade runt knutarna, och brasan  värmde gott blev jag påmind om hur bra vi faktiskt har det!


Här sitter jag frisk och trygg i min varma stuga, med mat på bordet omgiven av alla mina kära.
Jag kan bara känna en stor tacksamhet över att jag har det så bra! Tanken vandrar vidare till alla som befinner sig på flykt, plågas av sjukdomar eller lever i misär.
Men som Darin säger i reklamen; Man kan ju inte hjälpa dem alla, men alla kan ju hjälpa någon!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar